10 gode råd til forældre

Som forældre kan det være svært at give slip på jeres efterskolebarn.
Her er 10 gode råd, der vil hjælpe jer på vej.

1. Overlever vigtig info om barnet
En god måde at få ro i maven er at videregive os vigtige informationer om dit barn allerede første skoledag – eller inden skolestart ved at skrive en email til kontaktlæreren. Det kan være alt fra generelle bekymringer til oplysninger om skavanker, sygdomme eller psykiske udfordringer.

2. Lyt, men pas på med at blande dig
Når eller hvis dit barn ringer hjem med brok eller problemer, er det vigtigt at lytte, men ikke gå aktivt ind i konflikten. I stedet anbefaler vi, at I straks tager fat i de relevante kontaktlærere, der så kan sætte ind.

3. Stol på de nye kontaktlærere
Vi opfordrer til, at I som forældre viser tillid til kontaktlærerne, der er vant til at arbejde med nye elever. Teenagerne skal vænne sig til at tage kontakt til de rette voksne i stedet for bare at ringe hjem. Det er også en vigtig del af modningsprocessen, at hjemmet tør slippe tøjlerne.

4. Intet nyt er godt nyt
De nye efterskoleelever bruger mange kræfter på at falde på plads i deres nye virkelighed, og derfor er der ikke altid overskud til at ringe hjem eller sende beskeder. Derfor er det en god idé at lave aftaler med dit barn om, at han/hun kun tager kontakt til hjemmet, når der er tid og overskud til det.

5. Tal med venner om dit savn – aldrig dit barn
Savnet kan hurtigt melde sig, når huset er mere tomt og mindre højlydt, efter dit barn er draget på efterskole. Sker det, så snak med venner eller familie om savnet – aldrig barnet. Det har allerede rigeligt at se til på efterskolen, og forældres savn kan være med til at give dem hjemve eller dårlig samvittighed.

6. På samme hold som skolen
Hvis efterskoleopholdet skal blive en succes, er det vigtigt, at familie og skole stoler på hinanden og er loyale.

7. Skriv dit barn ud af jeres familiekalender
I skal som forældre acceptere, at jeres barn under efterskoleopholdet måske har andre prioriteter end lige familien. Eleverne kan få vigtige venskaber, bl.a. fordi de prioriterer hinanden højt det år, de går på skolen.

8. Stol på processen
Der kan komme perioder, hvor efterskolelivet er mere hårdt end sjovt. Der er dog ingen grund til at fortvivle – det kan også være sundt. Det er i kriserne, eleverne udvikler sig og lærer noget om sig selv.

9. Det tager et helt år
Et godt efterskoleophold er et sammenkog af et helt års oplevelser – både op- og nedture. Vær derfor tålmodig og læg mærke til alle de små skridt, dit barn tager allerede fra den første dag.

10. Nyd hvert sekund
Det kan godt være, at et helt år lyder af lang tid, men før man ved af det, er det hele overstået. Sørg derfor for at nyde tiden og at se dit barn udvikle sig.

En mor til en tidligere elev fortæller:
“Når man sender sit barn på efterskole, handler det også som forældre om at vænne sig til at give lidt mere slip. Man har ikke længere den daglige kontakt, og man kan ikke følge med i, hvad der er sket i løbet af dagen. Derfor satte jeg stor pris på forældreweekenden. Det gav et super indblik i, hvad de unge oplever og en fornemmelse af, hvem der er der for de unge i hverdagen.”
Læs mere om vores forældrearrangementer her.