Fællesskab

Vi dyrker fællesskabet i både store og mindre grupper.

Svanekuld
Et svanekuld består af ca. 12 elever tilknyttet en svanekuldslærer. Svanekuldene går på tværs af klasser, værelser og linjefag. Hver uge afholder SK-læreren et møde i svanekuldene.
Et svanekuld er et efterskolefællesskab, der bygger på fortrolighed og nære relationer elever og kontaktlærer imellem. Fællesskabet opstår, når vi lægger vilje og passion i svanekuldet. Du skal have viljen til at udvikle dine menneskelige relationer og til at skabe nye fællesskaber med nye mennesker. Du har en ambition om at udvikle dig personligt og samtidig skabe en tryg base for dig selv og de andre i svanekuldet. Det kræver, at du er en nærværende kammerat, man kan regne med. Svanekuldet er et rum, hvor du kan dele store og små ting, sorger og glæder og et sted, hvor du kan finde inspiration til nye måder at se verden på. Et godt svanekuld kommer ikke af sig selv – det kræver, at man giver noget af sig selv for at styrke fællesskabet og sammenholdet i kuldet. Det hele starter hos dig.

SK-læreren er den, dine forældre tager kontakt til, når praktiske sager skal løses, hvis noget uventet sker, eller hvis udfordringer af forskellig art opstår undervejs. SK-lærerens ambition er at få en tæt kontakt til dig og dine forældre og derved hjælpe dig til at få det bedst mulige ophold. SK-læreren er i dialog med både dig, dine forældre og dine faglærere om dine faglige mål og din personlige udvikling.

Værelser
Du bor på 2-, 3- eller 4-mandsværelse med kammerater af samme køn. Nord, Syd, Øst og Vest er navnene på vores gange, som alle er blandede. Du bor altså på gang med både drenge og piger, og her opstår ofte tætte venskaber – måske også med nogle, du ikke lige havde regnet med. To gange i løbet af året vil du skifte værelse, så du i alt kommer til at prøve 3 forskellige værelser med forskellige kammerater.

Klasser og linjefagshold
Du går i en klasse, hvor du har alle dine boglige timer. På dit linjefagshold indgår du i et fællesskab med andre unge, der deler din passion og interesse.