En dag på Svenstrup

Ikke to dage er ens, når du går på efterskole. Du har over 140 andre unge mennesker omkring dig, der er med til at skabe en sjov og anderledes hverdag.

Ind imellem splitter vi skemaet op og arbejder på tværs af klasserne, men de fleste uger følger vi et fast skema.

Vi starter dagen med morgenmad kl. 08.15. Herefter rydder du op på dit værelse.
Dagens undervisning med boglige fag begynder kl. 9.00 – undtagen torsdag, hvor vi starter med fælles bevægelse inden morgenmaden (her starter undervisningen kl. 9.30).
Resten af dagen er der boglige fag, linjefag eller valgfag. Mandag gør du rent på dit værelse efter frokost, og bagefter har du svanekuldsmøde. Kl. 17.30 har vi fællesrengøring i svanekuld på skolens fællesområder inden aftensmaden kl. 18.00. Efter maden har du lektietime fra 18.30 til 19.30, hvor du enten er på dit eget værelse eller i lektiecaféen. Her hjælper vagtlæreren gerne med lektierne.

Nogle aftener har vi planlagt særlige aktiviteter, alle deltager i, men de fleste aftener arrangerer I selv eller vagtlærerne frivillige aktiviteter. Det kan være alt lige fra boldspil eller airtrack til brætspilsturneringer, klatrekonkurrencer,  dans, eller drama. Det kan også være, du har brug for at lade op til næste dag i de mange hyggekroge. Hver aften er der aftente fra kl. 21.00 til 21.15.

Du er på egen gang kl. 22.00, og kl. 22.15 er du på eget værelse. Kl. 22.30 er du soveklar i egen seng. Vagtlærerne kommer rundt og siger godnat – og næste morgen starter det hele igen!

Weekender
De fleste weekender er frivillige, men du oplever også obligatoriske weekender med særlige aktiviteter som fx temafester, teaterforestilling, drenge- og pigeweekender. I de frivillige weekender ser dagen anderledes ud end i hverdagen. Du får lov til at sove lidt længere, og vagterne planlægger fælles eller frivillige aktiviteter.