En uge i teatrets verden

06. december 2022

Skuespil, dans, musik og alt det bagved, der får det til at fungere.

Teaterugen er noget helt specielt på Svenstrup Efterskole og i år var ingen undtagelse. En uge hvor vi lægger den normale undervisning væk og i stedet giver den fuld gas med at få stablet et teaterstykke på benene og vise det frem til flere forestillinger.

I år var stykket inspireret af Janne Tellers ”Intet” og handlede om unges søgen efter meningen med livet. Der blev lagt i ovnen til et miks af skuespil, dans og musik. Alle elever valgte sig fra starten ind på forskellige hold eller værksteder om man vil, med hver deres rolle i teaterugen.

8 forskellige hold havde hver sit formål i ugen:
Scenebyg stod for at omdanne hallen til en teatersal og efterfølgende styre lyd og lys.

Visuals fik klaret de projekterede videoklip og lydeffekter til stykket, ligesom de stod for indhold til de sociale medier.

Scenografiholdet stod for temaerne på scenerne og de fik fundet eller lavet rekvisitter til stykket.

Caféholdet stod for at samle gaver til årets tombola, de har bagt julekagerne til SE-boden og sørget for mad til resten af skolen hele ugen.

Eleverne på musikholdet har knoklet løs med de forskellige sange som var en del af stykket. Bl.a. Ung Kniv, Militskvinder og Enjoy the Silence var med i stykket.

Danseholdet fik øvet en række forskellige danse, som bl.a. inkluderede flotte løft og spring fra borde. Utroligt flot koordinering og timing.

Kostumeholdet stod for dansernes kostumer og hver elev på holdet stod for at lave fem kostumer til to dansere. Hvert kostume blev designet specielt til den enkelte dans.

Dramaholdet var vores skuespillere, som øvede løs hele ugen og fik levet sig godt ind i deres respektive roller.

Det hele kulminerede i to forestillinger lørdag aften og søndag eftermiddag. Lørdag aften var en rigtig familieaften, hvor forældre, søskende og bedsteforældre var på besøg. Efter butterchicken på menuen for alle, flotte kager og andet lækkert til salg i boden og gaveregn (for de heldige) i tombolaen, var vi klar til at se resultatet af ugens hårde arbejde.

Til en fyldt sal og stående klapsalver gav vores unge mennesker den alt hvad de havde og det var utroligt gennemført fra skuespillernes side, musikken sad lige i skabet og man blev blæst tilbage af dansernes vilde moves, spring og løft.

Søndag eftermiddag gentog vi stykket til vores åbne forestilling, hvor der var et rigtigt flot fremmøde. Det var superfedt at slutte ugen af med manér og vi håber alle besøgende fik sig en oplevelse.

En uge med masser af samarbejde og fællesskab. En uge med en flok elever, der viste vilje og fik skabt minder, vi vil tænke tilbage på med glæde.

Se et galleri fra ugen der gik

Se billeder fra før forældreforestillingen lørdag aften

Se billeder fra begge forestillinger her