Det udviklende mindset

29. august 2024

Hjernedag på Svenstrup - vi viste eleverne om arbejdet med det udviklende mindset

Onsdag afholdt vi hjernedag her på Svenstrup. En dag, hvor vi introducerer vores elever til arbejdet med det udviklende mindset, om at turde fejle for at lære mere og om at blive bedre til at træne sig selv til at modtage ny læring. Dagen bød bl.a. på en introduktion til hele konceptet om udviklende mindset og hvordan vi bruger det i vores Svenstrup model. Om hvordan hjernen er en muskel, der kan trænes og blive bedre.

Eleverne fik efterfølgende en række opgaver med hjernegymnastik, hvor hjernen kommer lidt på overarbejde, idet der pludselig kræves noget nyt af den. Der skulle f.eks. tegnes efter hukommelse, via et spejl, med to hænder på en gang, huskes en lang talrække og læses farver op. Det var alt i alt en rigtig god oplevelse og en god introduktion til konceptet med åbent mindset, som vi fortsætter med at bruge i praksis i undervisningen resten af året.

Vi havde også besøg af Emil Sloth Andersen, som kom med sit inspirerende foredrag F*cking Træt og vigtigheden af søvn og problemerne vi render ind i, når vi ikke får sovet, som vi skal. Tak for et rigtigt godt foredrag.

Se billeder fra dagen ved at klikke her

Lidt om Svenstrup-modellen
I dag har en del unge svært ved at turde prøve sig frem eller de mangler viljen til at fejle for at lære. Rigtig mange går sur i undervisningen og giver hurtigere op og nogle endda uden rigtigt at have kæmpet for det. Det kan være manglende tro på sig selv, generthed, nervøsitet over at fejle, dovenskab, en fastlåst ide om, hvem man er og derfor ikke ser udvikling, som en mulighed.

Det er en del af det, vi prøver at udvikle her på Svenstrup Efterskole. Vi har en ambition om at bruge den viden, der findes om hjernen til at styrke læringen fremadrettet, booste selvtilliden, så vi tør mere og ikke mindst turde fejle mere for at lære. Vi tager udgangspunkt i Carol Dwecks forskning, som især kigger på det såkaldte mindset. Hvordan vi lever efter et fastlåst- eller et åbent/udviklende mindset og hvad vi kan gøre for at blive mere motiveret og få viljen til indlæring og ikke mindst blive bedre til at tro på, at vi rent faktisk kan alle de her nye ting, der nu engang skal læres.

Ud fra den forskning der er lavet har vi her på Svenstrup udviklet en model, som vi kalder Svenstrup modellen og den tager vi udgangspunkt i, når eleverne kommer på skolen. Den er overordnet delt op i 3 dele som vi tager henover skoleåret (lidt forsimplet skrevet – se modellen for flere detaljer):

1. del – I denne periode fokuserer vi på at skabe en tryg klasserumskultur, hvor eleverne tør fejle. Dvs. fx:
• At turde stå frem i klassen
• At være rummelig (overfor andres fejl)
• At investere sig selv

Eleverne får en forståelse for det at lære. Det sker ved, at lærerne fokuserer på processen og på det at være ’studerende’.

2. del – I denne periode fokuserer vi på elevernes læringsproces:
• at være positiv/konstruktiv
• at lære at bruge og modtage feedback
• at lade sig inspirere af andre

Det gør eleverne åbne over for læring og over for de udfordringer, de møder.

3. del – I denne periode skal eleverne blive klar til at gennemføre de afsluttende eksamener. Derfor skal eleverne lære:
• at være vedholdende
• at fokusere
• at finde motivation
• at være selvstændige og initiativrige

De skal med andre ord holde dampen oppe og være klar til at præstere, når de skal afslutte 9. eller 10. klasse.

Du kan se hele Svenstrup-modellen ved at klikke her