Fællesskabets begyndelse

20. august 2021

Introtur, godt vejr og glade unge mennesker. Turen til Feddet kickstartede fællesskabet for årgang 21/22

Vi var dårligt landet her på Svenstrup før det blev tid til at pumpe cyklen og tage af sted på introtur. En introturs fineste formål er at vi alle lærer hinanden bedre at kende og dermed får kickstartet fællesskabet, som om noget er det bærende element i et efterskoleår. Søndag mødtes vi for første gang og der havde vi om ikke andet, i hvert fald en ting til fælles: Vi havde valgt Svenstrup Efterskole og så frem til et år, som vi havde hørt et efterskoleår skulle være. Et år som ofte forbindes med sammenhold og fællesskab.

Fællesskab er en af vores fire kerneværdier, (de andre er ambition, passion og udvikling), men som vi jo godt ved opstår det ikke bare af sig selv. Fællesskab skal skabes og derefter dyrkes grundigt indtil det til sidst bliver selvforstærkende og danner grobund for oplevelser resten af året.

Som skrevet så er en introtur, hvor vi alle kommer hinanden ved, den bedste måde at starte rejsen på. En god flok oplevelsesparate elever og en flok engagerede lærere tog cyklen til Feddet ca. 30 km. fra Svenstrup i små grupper, nemlig vores Svanekuld, som vores kontaktgrupper hedder her på Svenstrup. Skybrud og hagl blev vi i det store forskånet for, på trods af dystre vejrudsigter. Vi ankom godt møre i benene og fik lavet lejr med telte. Herefter fulgte to døgn med en masse lege, hygge og sang. Opskriften på at nedbryde grænser og lære hinanden bedre at kende og en masse oplevelser, som danner grobund for det fællesskab, vi nu skal bygge videre på resten af året. Det var en super tur og nu kan vi for alvor sige at skoleåret er skudt i gang og ællingeflokken 21/22 kan starte deres efterskoleliv.

Se en samling fede billeder fra introturen her