Om vores køkken

I køkkenet elsker vi at udfolde os med både kreativ og klassisk mad baseret på de 7 officielle kostråd. Vi sørger for god, varieret og klimavenlig kost med masser af fuldkorn, grøntsager, frugter, bælgfrugter, fisk og selvfølgelig kød i mindre mængder.

Kostpolitik

I køkkenet har vi fokus på at tilberede så meget som muligt fra bunden baseret på de officielle klima-kostråd. Vi laver fx vores egen müsli, marmelade, rugbrød, knækbrød og andre brødtyper. Det gør vi, fordi vi ser en stor værdi i at bruge gode, sunde råvarer og lære dig solide teknikker inden for madlavning. Når vi laver maden fra bunden, ved vi også præcis, hvad den indeholder.
I løbet af en uge serverer vi retter, hvor fokus er på mere klimavenlig mad. f.eks. med mindre kød, ernæringsrige grønsager, klimavenlige muligheder som årstidens råvarer og lokalt producerede produkter. Vi har også stort fokus på madspild og bruger tit rester i f.eks. tilberedning af efterfølgende måltider. Vi vælger ofte økologisk frugt og mælkeprodukter.
Udover de tre hovedmåltider får du dagligt tre mellemmåltider som fx frugt, hjemmebagt brød eller knækbrød. Vi tager selvfølgelig hensyn til, hvis du er vegetar eller har andre særlige behov fx i forbindelse med allergier.

Du er med i køkkenet

Du er i køkkenet mindst én uge i løbet af skoleåret, hvor du er med til at lave mad, rydde op og gøre rent efter spisning i en rar og hyggelig atmosfære. I den uge, du er i køkkenet, deltager du ikke i den almindelige undervisning. Mandag morgen mødes ugens køkkenhold, og vi snakker om dagens opgaver, om der er særlige arrangementer i løbet af ugen, vi skal lave mad til m.m.
Når vi er i køkkenet, arbejder vi som et team. Du skal være god til at samarbejde og tage ansvar for de opgaver, vi stiller, så maden kan stå klar til dine kammerater og medarbejderne på efterskolen.
Sammen gør vi os umage for at anrette maden på en indbydende måde, så der er noget både for øjet og maven! Det mener vi giver lyst til at tage gode, sunde kostvalg.

Læs endu mere om køkkenet i båndet herunder.

Vores køkken er også med i smileyordningen. Læs mere her.